ازی درمانی  Play Therapy نوعی مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی ، پیشگیری یا درمان چالش های روانی-اجتماعی کودک استفاده می کند. اگرچه بازی درمانی را می توان در مورد بزرگسالان نیز استفاده کرد ، اما بیشتر در کودکان استفاده می شود.

 

در ظاهر به نظر می رسد که  بازی درمانی فقط در مورد سرگرمی با اسباب بازی است. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد بازی درمانی در درمان انواع مشکلات روان و اختلالات رفتاری موثر است

 علل استفاده از بازی درمانی در کودک

کودکان فاقد مهارت های شناختی و کلامی برای گفتگو در مورد برخی موضوعات هستند. به عنوان مثال غم و اندوه می تواند برای آنها بسیار پیچیده باشد و کودک ممکن است در بیان افکار و احساسات خود دچار مشکل شود.

بازی می تواند راهی عملی برای کودکان باشد تا بتوانند روی موضوعاتی که برای آنها ناراحت کننده است کار کنند. آنها می توانند صحنه ها را بازی کنند ، به مشکلات خاصی بپردازند ، یا شخصیت هایی خلق کنند که احساسات خود را با آنها به اشتراک می گذارند.

کودکان اغلب احساسات خود را با اسباب بازی ها به نمایش می گذارند . کودکی که یکی از عزیزان خود را از دست داده است ممکن است با استفاده از عروسک ها شخصیتی غمگین را بسازد که دوستش را از دست داده است.

یا ممکن است کودکی که شاهد خشونت خانگی بوده است ، از یک خانه عروسک برای ترسیم کودکی که زیر تخت مخفی شده است استفاده کند زیرا بزرگسالان در حال دعوا هستند.

بسته به نوع بازی درمانی که استفاده می شود ، درمانگر ممکن است در نقاط مختلف بازی مداخله کند تا به حل یک مسئله کمک کند.

  بازی درمانی بر کودکان به صورت زیر کمک کند:

مسئولیت پذیری در رفتارهای آنها بیشتر شود

همدلی و احترام در آنها پرورش یابد

اعتماد به نفس در کودک ایجاد می شود تا بتوانند نسبت به توانایی های خود اطمینان بیشتری داشته باشند

احساسات را به روشی سالم شناسایی و بیان کند

مهارت های بین فردی آنها را بهبود می بخشد

مهارت های اجتماعی جدید می آموزد

مهارت های بهتر حل مسئله را تمرین می کند

چه احتلالاتی در بازی درمانی مورد درمان قرار می گیرند :

بازی درمانی اغلب برای کمک به کودکان در پردازش و درک رویدادهای استرس زای زندگی مانند جابجایی ، بستری شدن در بیمارستان ، آزار جسمی و جنسی ، خشونت خانگی و بلایای طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین می تواند برای درمان بیماری های روانی یا مشکلات رفتاری مورد استفاده قرار گیرد.  در اینجا برخی از شایع ترین موضوعات مطرح شده در بازی درمانی وجود دارد:

بیش فعالی

پرخاشگری

مدیریت خشم

اختلالات اضطرابی

اختلال طیف اوتیسم

افسردگی

طلاق

غم و اندوه

ناتوانی های جسمی و یادگیری

مشکلات مربوط به مدرسه

معضلات اجتماعی

ضربه و بحران