یک متخصص کاردرمانی مهارت‌های بسیار زیادی دارد که می‌‌توانید از هر یک از آنها در موقعیت‌های مختلف استفاده نمایید. اگر شما قصد دارید در حوزه کاردرمانی فعالیت داشته باشید می‌‌توانید به انتخاب حوزه‌های مختلف تخصصی بپردازید و فارغ‌ التحصیل شوید. اگر شما قصد دارید به یک گروه خاص از بیماران کمک کنید یا آن که می‌خواهید از لحاظ شغلی پیشرفت کنید باید به صورت تخصصی در حوزه تحصیل نمایید. در بخش زیر به انواع کاربردهای کاردرمانی اشاره می‌کنیم:

  • بخشی از زندگی روزمره ما شامل تغذیه، غذا خوردن و بلعیدن مواد غذایی است. متخصص کاردرمانی در این حوزه دارای آموزش و مهارت لازم است تا بتواند به افرادی که با برخی ناتوانی‌ها برای انجام هر یک از کارهای خود مواجه هستند کمک کند.
  • متخصص کاردرمانی در آن دسته از افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند بر روی کاهش تاثیرات این اختلال بر زندگی روزمره و فعالیت‌های فرد و افزایش استقلال او تمرکز می‌‌کند. متخصص کاردرمانی در این راستا به آموزش مهارت‌های جدید به بیمار خود و اصلاح یا تغییر کارهای او می‌پردازد و از او می‌خواهد که تغییرات در محیط کار و زندگی خود به وجود بیاورد و با چشم پزشک، متخصص بینایی سنجی و سایر افرادی که می‌‌توانند به او کمک کنند همکاری داشته باشند.
  • کاردرمانی در محیط مدرسه بر روی کمک به دانش آموزان برای کسب موفقیت در محیط آموزشی تمرکز دارد. متخصص کاردرمانی در محیط مدرسه به کودکانی که دچار برخی مشکلات از قبیل اختلال نوشتن هستند یا حتی به آنها برای سازمان دهی محیط تحصیل در کلاس درسی کمک خواهد کرد.
  • متخصص کاردرمانی سلامت ذهن از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و افراد مسنی حمایت می‌کند که دچار بیماری‌های شدید یا دائمی ذهنی هستند. متخصص کاردرمانی می‌تواند از برخی کارهای روزمره از قبیل نظافت کردن و آشپزی کردن، یادداشت کردن و مواردی از این قبیل به منظور بهبود سلامت ذهنی فرد استفاده نماید.
  • کاردرمانی در حوزه توان بخشی جسمی بر روی آن دسته از افراد تمرکز دارد که دچار ناتوانی‌های جسمانی هستند و با چالش‌هایی مواجه هستند که باعث می‌شود نتواند به انجام فعالیت روزمره خود از قبیل انجام دادن کارهای منزل، رانندگی کردن یا کار کردن به صورت مستقل بپردازند.
  • کاردرمانی در حوزه رانندگی و حمل و نقل در جامعه یکی دیگر از خدمات کاردرمانگران است. یکی از جنبه‌های داشتن زندگی مستقل این است که فرد بتواند به جامعه خود دسترسی داشته باشد و در جامعه ادغام شود. رانندگی کردن یکی از بخش‌های مهمی است که متخصص کاردرمانی می‌‌تواند در این زمینه به بیماران خود کمک نماید.
  • کار درمانی به منظور کمک به برخی از بیماران به منظور توانایی انجام امور روزمره به ایجاد برخی تغییرات در محیط منزل و محیط کاری آنها می‌پردازد که این کار باعث می‌‌شود بیمار بتواند در یک محیط ایمن و بدون هیچ گونه مشکلی به انجام امور روزمره خود بپردازد. متخصص کاردرمانی گبه بررسی ویژگی‌های محیط منزل بیمار می‌‌پردازد و عواملی که باعث ایجاد خطر می‌شوند از قبیل فرش یا گلیم نامناسب، سیم و وسایل برقی موجود در مسیر حرکت فرد را جمع آوری می‌کند.