تمرینات کاردرمانی برای نشستن کودک :
تمرینات تقویت عضلات برای نشستن کودک :

برای این که عضله تقویت گردد باید کودک به صورت فعالانه و با انجام فعالیت ها ی روزمره آن ها را تقویت کند . درطی روند طبیعی رشد کودک از بدو تولد با انجام بازی به تقویت عضلات خویش می

پردازد . مثلا هنگامی که نوزاد به پشت قرار گرفته و پاهای خود را بالا آورده و با آن ها بازی می کند ؛ به تقویت عضلات خویش می پردازد. یا هنگامی که او به شکم قرار گرفته و سر و گردن خود را برای نگاه کردن به اشیا و اطراف بالا می آورد – یا هنگامی که از حالت رو به شکم به حالت رو به پشت غلت می زند_ یا بر عکس – در واقع این ها مثال هایی از تقویت عضلات توسط خود نوزاد با انجام فعالیت های روزمره و انجام بازی هست.

بتابراین مهم هست که کودک را در وضعیت هایی قرار داد تا مجبور شود از همه ی عضلات خود استفاده کند. بنابراین پوزیشن دهی مناسب و تغییر متناوب این پوزیشن ها ضروری هست. به ویژه برای کودکانی که خودشان به سختی فعالیتی را انجام می دهند. به عنوان مثال، موقعیت هایی را برای قرار گیری رو به پشت و سپس رو به شکم و رو به پهلو و حالت خرگوشی در نظر بگیرید. و به هیچ عنوان کودک را در یک وضعیت خاص قرار ندهید. متاسفانه در اکثر والدین دیده شده که کودک را در حالت خوابیده به پشت رها می کنند ؛ که این یکی از عامل های دفورمیتی و کانترکچر مفاصل هست.

یکی دیگر از موضوعاتی که برای تحرک کودک اهمیت دارد ؛ داشتن انگیزه ی کافی جهت مشارکت در فعالیت های روزمره هست. این جا هست که نقش بازی مطرح می شود . در واقع باید کودک را تشویق نمود تا به صورت مستقل تحرک داشته و به کاوش محیط بپردازد.

علاوه بر این ها ؛ در ادامه تمرینات کاردرمانی آورده شده که به صورت هدفمند برای تقویت عضلات تنه برای نشستن کودک بسیار موثر و مهم هستند. نکته ای که اهمیت دارد ؛ انجام این فعالیت ها توسط خود کودک است و ما باید به صورت مختصر و در ابتدا کودک راحمایت کنیم. و بعد از پیشرفت کودک در انجام تمرینات ؛ اجازه دهید او خودش تا حد ممکن تمرینات را انجام دهد؛ تا به تدریج در انجام مهارت های حرکتی، مستقل گردد.
تمرین دراز ونشست و تقویت عضلات شکم :

کودک را به پشت روی وج قرار دهید – پاهای کودک را بین پاهای خود ثابت کنید- از شانه های کودک گرفته و کودک را کمک کنید بالا بیاید.

 دقت داشته باشید که کودک در انجام این تمرین مشارکت فعالی داشته باشد – هم در هنگام بالاآمدن و هم هنگام پائین                  رفتن تمرین را به آهستگی انجام دهید.

برای سخت تر کردن تمرین ، وج را از پشت کودک بردارید.
پل زدن و تقویت عضلات پشت :

کودک را به پشت بر روی زمین قرار دهید- زانوهای او را خم کنید به طوری که کف پاهای وی چسبیده به زمین قرار گیرند – پاهای کودک را ثابت کنید و او را تشویق کنید به آرامی شکم خود را بالا آورده و دوباره پائین برده و کمر خود را روی زمین قرار دهد.
قرار گرفتن به شکم روی وج و تقویت عضلات پشت :

 کودک را به شکم در حالتی که قسمت بیشتر تنه بیرون از وج باشد ؛ روی وج قرار دهید . دستهای کودک را در کنار تنه قرار دهید – با ثابت کردن باسن از او بخواهید که سر خود را به آرامی بالا آورده و دوباره پائین ببرد.
قرار گرفتن بر روی توپ CP و تقویت عضلات پشت :

کودک را به شکم بر روی توپ CP قرار دهید – دستهای او را در کنار تنه قرار دهید – با گرفتن باسن کودک و فشار دادن ؛ او را کمک کنید سرش را بالا آورده و دوباره به پائین حرکت دهد.