عقب زدگی زانو چیست؟

عقب‌ زدگی زانو یا ژنو رکورواتوم، وقتی اتفاق می افتد که مفصل زانو بیش از حد صاف شود و به زانو و پشت مفصل زانو فشار بیاورد. هر فردی ممکن است دچار این اختلال شود اما این عارضه بین

ورزشکاران مخصوصاً در ورزش هایی مثل فوتبال، اسکی یا چوگان بیشتر شایع است. عقب‌ زدگی یا تورفتگی زانو معمولاً یا به خاطر ضربه مستقیم به زانو اتفاق می افتد یا به خاطر فشاری که موقع کاهش یک بارۀ سرعت یا توقف یک باره به زانو وارد می شود. بعضی تحقیقات نشان می دهند که بی ثباتی مفصل در زنان ورزشکار باعث می شود که خطر مبتلا شدن به آسیب زانو در آنها بیشتر از مردان ورزشکار باشد. در عقب‌ زدگی زانو، مفصل زانو به طور اشتباه خم می شود که اغلب باعث تورم، درد و آسیب بافت می شود. در موارد شدید، ممکن است رباط هایی مانند رباط صلیبی قدامی (ACL)، رباط صلیبی خلفی (PCL) یا رباط پوپلیتئال (رباطی که پشت زانو قرار دارد) منقبض یا پاره شوند.

 
علائم عقب زدگی زانو

بی ثباتی زانو
بعد از اینکه عقب زدگی زانو اتفاق افتاد، ممکن است بی ثباتی در مفصل زانو هم پیش بیاید. در این وضعیت، بعضی افراد موقع راه رفتن می لنگند یا نمی توانند روی یک پا بایستند.

درد
انتظار می رود که عقب زدگی زانو باعث ایجاد درد در مفصل زانو به طور موضعی شود. این درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و معمولاً وقتی بیشتر می شود که رباط ها و سایر اندام ها آسیب ببینند یا پاره شوند. این درد معمولاً به صورت یک درد خفیف یا شدید در پشت زانو یا درد شدید اما کوتاه در جلوی مفصل زانو احساس می شود.

کاهش تحرک
عقب زدگی زانو ممکن است باعث شود که خم کردن یا صاف کردن پا بسیار سخت شود. دلیل این مشکل، ورم اطراف زانو است که می تواند حرکت فرد را محدود کند و همچنین به اندام های داخلی مانند رباط های صلیبی قدامی، صلیبی خلفی یا پوپلیتئال آسیب برساند.

ورم و کبودی
پس از آسیب دیدن ممکن است بلافاصله یا با تأخیر، زانو و اطراف آن ورم کند و کبود شود. این تورم و کبودی ممکن است خفیف یا شدید باشد که این روشی است که بدن شما به آسیب بافت ها پاسخ می دهد.