کودکان یک روزه شروع به صحبت کردن نمی کنند در طول یک سال اول تولد ، نوزادان یاد می گیرند دنیای پیرامون خود را بشناسند و از طریق پیامهای غیر کلامی ( مثل نگاه کردن ، حالات چهره ، ژست ها ، صداسازی و..) با دیگران ارتباط برقرار کنند. :


اگر فرزند شما یک ساله است و هنوز واژه ای را بیان نمی کند و یا دو سال سن دارد و نمی تواند عبارات دو کلمه ای را در زمان مناسب بیان کند نیاز دارد تا توسط گفتار درمانگر مرود معاینه قرار بگیرد

این نظریه دیر صحبت کردن کودک از نشانه های کم هوشی کودک است درست است ؟

بسیاری از کودکانی که تاخیر کلامی دارند هوش طبیعی و درک بالایی نسبت به محیط خود دارند. بنابراین نمی توانیم بگوییم که هر کودکی که تاخیر کلامی دارد کم هوشی یا مشکل هوشی دارد.

هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال ، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. بنابراین کودکی که مشکل هوشی دارد علاوه بر تاحیر یا مشکلات کلامی در سایر جنبه ها نیز مشکلاتی دارد.
فرزندم تاخیر کلامی دارد باید چه اقداماتی انجام بدهم ؟

کلینیک گفتار درمانی خزائی آماده ارائه خدمات در تمامی رده های سنی است .




صرفا چون این کودکان هوش طبیعی دارند نباید بابت تاخیر کلامی کودک بی تفاوت باشیم و چنین تصور کنیم که این مشکل خود به مرور زمان حل می شود. در بسیاری از موارد همین کودکان با هوش طبیعی اگر تاخیر کلامیشان رفع نشود ممکن است در آینده مشکلات جدی در یادگیری و مدرسه داشته باشند.

در صورتی که در فرزند خود تاخیر کلامی مشاهده میکنید میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره دکتر خزائی استفاده کنید .

با اطمینان میتوان گفت که مشکل تاخیر کلامی با گفتار درمانی حل میشود .