رویکردهای رفتاری و ارتباطی که به کودکان مبتلا به ASD کمک می کند ، رویکردهایی هستند که علاوه بر مشارکت خانواده ، ساختار ، جهت و سازماندهی را برای کودک فراهم می کنند.

یک روش درمانی قابل توجه برای افراد مبتلا به ASD ، تحلیل رفتار کاربردی (ABA) نامیده می شود. ABA به طور گسترده ای در بین درمانگران در این بخش پذیرفته شده است و در بسیاری از کلینیک های توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرد. ABA رفتارهای مثبت را تشویق می کند و رفتارهای منفی را برای بهبود مهارت های مختلف دلسرد می کند. پیشرفت کودک پیگیری و اندازه گیری می شود.

ABA انواع مختلفی دارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • آموزش آزمایشی گسسته (DTT)
    DTT یک شیوه آموزشی است که از یک سری آزمایشات برای آموزش هر مرحله از رفتار یا پاسخ مورد نظر استفاده می کند. دروس به ساده ترین بخش های خود تقسیم می شوند و تقویت مثبت برای پاداش دادن به پاسخ ها و رفتارهای صحیح استفاده می شود. پاسخ های نادرست نادیده گرفته می شوند.
  • مداخله رفتاری فشرده اولیه (EIBI)
    این یک نوع ABA برای کودکان بسیار خردسال مبتلا به ASD است ، معمولاً زیر ۵ سال و اغلب زیر ۳ سال. EIBI از یک روش آموزشی بسیار ساختارمند برای ایجاد رفتارهای مثبت (مانند ارتباطات اجتماعی) و کاهش رفتارهای ناخواسته (مانند عصبانیت ، پرخاشگری) استفاده می کند. ، و خودزنی). EIBI در یک محیط فرد به فرد بزرگسال به کودک زیر نظر یک متخصص آموزش دیده انجام می شود.
  • مدل زودهنگام دنور (ESDM)
    این یک نوع ABA برای کودکان مبتلا به ASD بین سنین ۱۲-۴۸ ماه است. از طریق ESDM ، والدین و درمانگران از بازی و فعالیت های مشترک برای کمک به کودکان در پیشبرد مهارت های اجتماعی ، زبانی و شناختی خود استفاده می کنند.

آموزش پاسخگویی محوری (PRT) . هدف PRT افزایش انگیزه کودک برای یادگیری ، نظارت بر رفتار خود و ایجاد ارتباط با دیگران است. اعتقاد بر این است که تغییرات مثبت در این رفتارها تأثیرات گسترده ای بر سایر رفتارها خواهد داشت.

مداخله رفتار کلامی (VBI) نوعی ABA است که بر آموزش مهارت های کلامی تمرکز دارد.

درمان های دیگری وجود دارد که می تواند بخشی از یک برنامه درمانی کامل برای کودک مبتلا به ASD باشد:

فناوری کمکی

فناوری کمکی ، از جمله دستگاه هایی مانند بردهای ارتباطی و تبلت های الکترونیکی ، می تواند به افراد مبتلا به ASD در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران کمک کند. به عنوان مثال ، سیستم ارتباطی تبادل تصویر از نمادهای تصویر برای آموزش مهارت های ارتباطی استفاده می کند. به فرد آموزش داده می شود که از نمادهای تصویری برای پرسش و پاسخ به سوالات و گفتگو استفاده کند. سایر افراد ممکن است از رایانه لوحی به عنوان وسیله ای برای ایجاد گفتار یا ارتباط استفاده کنند.

کار درمانی اوتیسم

کاردرمانی مهارت هایی را آموزش می دهد که به فرد کمک می کند تا آنجا که ممکن است مستقل زندگی کند. مهارتها ممکن است شامل لباس پوشیدن ، غذا خوردن ، حمام کردن و ارتباط با افراد باشد.

آموزش مهارتهای اجتماعی

آموزش مهارت های اجتماعی مهارت های مورد نیاز برای تعامل با دیگران را از جمله مهارت های گفتگو و حل مسئله به کودکان می آموزد.

گفتاردرمانی

گفتاردرمانی به بهبود مهارت های ارتباطی فرد کمک می کند. برخی از افراد قادر به یادگیری مهارت های ارتباط کلامی هستند. برای دیگران ، استفاده از حرکات یا تابلوهای تصویری واقع بینانه تر است.

دارو

هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به درمان اوتیسم یا علائم اصلی را درمان کند. با این حال ، داروهایی وجود دارد که می تواند به عملکرد بهتر برخی افراد مبتلا به ASD کمک کند. به عنوان مثال ، داروها ممکن است به مدیریت سطوح بالای انرژی ، ناتوانی در تمرکز ، اضطراب و افسردگی ، واکنش پذیری رفتاری ، صدمه به خود یا تشنج کمک کنند.

 

کلمات مرتبط :

درمان اوتیسم – مرکز اوتیسم – مرکز توانبخشی اوتیسم در تهران – کاردرمانی کودکان اوتیسم – کاردرمانی در پیروزی – کاردرمانی در شرق تهران – مرکز توانبخشی در شرق تهران