معرفی تست ADI-R در تشخیص اتیسم

از آنجائیکه برخی از علائم اوتیسم با علائم سایر اختلالات رشدی مشابه بودند متخصصان به دنبال تهیه تست های دقیق و همه جانبه بودند که یکی از این تست ها ADI-R است.



تست ADR-I به انگلیسی The Autism Diagnostic Interview-Revised ، یکی از پرکاربردترین این تست ها است. این تنها تست استاندارد نیست و متخصص براساس وضعیت کودک ممکن است اقدام به انجام این تست به همراه یک تست دیگر ( معمولا تست ADOS ) کند.

این تست برای اولین در سال ۱۹۸۹ میلادی ( ۱۳۶۷ شمسی ) برای تشخیص اوتیسم طراحی شد که بعدا دوباره ویرایش شد. شامل ۹۳ سوال است که بطور میانگین اجرای آن ۹۰ دقیقه زمان می برد.

این تست بر مبنای مصاحبه متخصص دوره دیده، با والدین یا مراقبین کودک بنا شده است. بر خلاف تست ADOS، متخصص در حین اجرای آن، به کودک نیازی ندارد. فردی که مورد مصاحبه قرار می گیرد باید حافظه و شناخت قوی از سابقه رشدی کودک داشته باشد.

اگرچه نتیجه این تست برای کودکان ۴ ساله می تواند تشخیص بسیار دقیقی به همراه داشته باشد، با این حال می توان از این تست برای کودکان کوچکتر حتی دو ساله نیز استفاده کرد. همچنین قابلیت اجرای آن برای افراد بزرگسال مبتلا به اوتیسم نیز وجود دارد.

کلینیک دکتر خرائی قابلیت گرفتن تست اوتیسم را از شما عزیزان دارد .

تست ADOS

تست ados به انگلیسی Autism Diagnostic Observation Schedule یک تست استاندارد برای تشخیص اوتیسم است که در سال ۲۰۰۰ ( ۱۳۷۸ ) منتشر شد. هم اکنون این تست به ۱۵ زبان ترجمه شده است.

این تست توسط متخصصان یا درمانگر دوره دیده اجرا می شود. برای تشخیص اتیسم ، انجام این تست ضروری نیست و خود متخصص مربوطه براساس نیاز خود می تواند از آن استفاده کند.

برخلاف تست قبلی ، این تست براساس مشاهده مستقیم کودک در شرایط خاص اجرا می شود.
این تست برای افرادی که کلام ندارند تا افرادی که توانایی بیانی خوبی دارند پیوست های جداگانه ای دارد. هر کدام از این پیوست ها ، سناریوهایی دارد که متناسب با وضعیت کودک تست را به پیش می برد

 

شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید .