بهترین زمان برای انجام تست هوش چه زمانی است ؟

این سئوالی است که اغلب در ذهن خانواده ها شکل می گیرد . برای پاسخ به این سوال باید گفت که 7 سالگی بهترین زمان برای انجام آزمون هوشی کودکان است.


اما باید این مطلب را نیز متذکر شد که از سن 3 سالگی می توان از کودکان آزمون هوش گرفت

کتاب روانشناسی شناختی استرنبرگ ، نگارش هفتم ذکر شده است که ضریب هوشی یا همان IQ کودکان تا قبل از چهار سالگی نمی تواند پیش بینی کننده هوشبهر ( IQ ) آنها را در بزرگسالی باشد به این دلیل که تا قبل از هفت سالگی نمره هوشی ( IQ ) خیلی ثابت نیست و عموماً به دلیل تغییرات ساختاری که در مغز اتفاق می افتد می تواند تغییر کند .

سایر مطالعات نشان داده اند که عواملی مثل حمایت اجتماعی مادر و رفتار تعاملی ممکن است بین سنین دو تا هشت سالگی نقش کلیدی در بی ثباتی آزمونهای توانش ذهنی داشته باشد.

این متن به این مفهوم است که امکان اندازه گیری ضریب هوشی کودکان قبل از 7 سالگی وجود دارد ولی ضریب هوشی | IQ که به دست می آید خیلی نمی تواند راهنمایی بزرگی برای آینده کودک باشد .


اولین تست هوش چه زمانی گرفته شد ؟

اولین مرتبه در سال 1908 ( حدود 110 سال پیش ) فردی به نام استنفورد بینه از دولت فرانسه بودجه گرفت تا ابزاری بسازد تا با کمک آن بتواند کودکانی را که می توانستند با سرعت عادی یاد بگیرند از کسانی که دیرآموز بودند و به برنامه آموزشی ویژه نیاز داشتند جدا کند.


چرا تست هوش گرفته می شود ؟

در مورد انجام تست هوش موافقت ها و مخالف های متعددی وجود دارد که اصلا انجام تست هوش صحیح است یا خیر، ولی دلیل اصلی تست هوش و تعیین ضریب هوشی | IQ همانطور که گفته شد پیش بینی رفتار آینده افراد می باشد . آزمون هاش هوشی | IQ پیش بینی کننده های عالی برای پیشرفت تحصیلی هستند .

البته در تست هوش های جدید مواردی مانند اختلال یادگیری ، ضعف توجه و یکسری موارد دیگر را نیز می توان مشخص نمود.


کدام تست هوش بهتر است ؟
در تست های هوش عموما بحث بهتری و بدتری نیست ، بلکه مسئله مشخص نمودن ضریب هوشی | IQ و تعیین توانایی ها و نقاط ضعف کودک و یا فرد بزرگسال است و در بسیاری از موارد کاربردی تشخیص مشکلات تحصیلی پیش آمده برای کودک می باشد.

البته قابل توجه است که بعضی از تست ها ، فاکتورهای هوشی محدودتری را می سنجند و بعضی ها کامل تر هستند . به طور مثال تست هوش ریون | Raven که در سال 1938 تهیه شده است و از سنین 5 تا 65 سال کاربرد دارد، از یکسری ماتریس های رنگی تهیه شده است که فرد باید در یک مجموعه از چند تصویر تشخیص بدهد که جای خالی موجود در صفحه را با چه تصویری تکمیل نماید. این آزمون هوشی ضریب هوشی | IQ کلی را مشخص می کند ولی از طرفی یکسری مهارتهایی مانند توانایی کلامی و یا سرعت پردازش را نمی تواند مشخص نماید ولی آزمون هوشی مناسبی جهت غربالگری می باشد و می توان مشخص نمود که آیا کودک نیاز به آزمون های تخصصی تر هوشی دارد یا خیر. از طرفی برای کودکانی که توانایی صحبت کردن ضعیفی دارند و یا حتی ناشنوا هستن می تواند کمک کننده باشد .

در حال حاضر یکی از بهترین آزمون های هوشی که وجود دارد آزمون هوش وکسلر ( WISC ) می باشد که قابل استناد ترین آزمون هوشی در دنیا و همچنین در ایران می باشد .

این آزمون هوش علاوه بر تعیین ضریب هوشی کلی | IQ موارد دیگری مانند درک مطلب کلامی ( VCI ) ، استدلال ادراکی ( PRI ) ، حافظه فعال ( WMI ) و سرعت پردازش ( PSI ) را نیز مشخص می نماید و با کمک این آزمون هوشی می توان مشخصات کامل تری از توانایی های کودک به دست آورد که البته این تست هوش نسخه های مختلفی دارد که معتبر ترین آنها نسخه چهارم آن یا تست وکسلر 4 ( WISC -4 ) و تست وکسلر 5 ( WISC -5 ) می باشد که نسخه پنجم تست هوش وکسر علاوه بر اینکه یک تست هوش است یک آزمون نوروسایکولوژی یا همان عصب روان شناختی نیز هست، یعنی اختلالات عملکرد سیستم عصبی و اختلالات شناختی را نیز مشخص می نماید .


پس در مجموع آزمون هوش پیشنهادی تست هوش وکسلر | WISC برای کودکان می باشد .


عبارت WISC در تست هوش وکسلر مخفف چیست ؟

وکسلر ( Wechsler ) نام طراح این آزمون هوشی است که در سال 1949 تست هوش مخصوص کودکان وکسلر را که به اختصار WISC هم به آن می گویند و مخفف عبارت انگلیسی ، Wechsler Intelligence Scale for Children یا همان مقیاس هوشی کودکان وکسلر می باشد را تهیه نمود و سپس این تست در سالیان مختلف نگارش های مختلفی از آن توسط محققان تهیه شد که هر نگارش آن که آماده می شد یک عددی به عنوان نسخه آن به انتهای آن اضافه می شد مثلا WISC -4 یا آخرین نسخه آن که با عدد 5 مشخص می شود و با علامت اختصاری WISC -5 شناخته می شود.


تست هوش وکسلر چگونه است ؟

تست هوش وکسلر شامل مجموعه ای از سئوال های کلامی و عملی و محاسباتی است که مهارتهای کودک را در حیطه های مختلف بررسی می کند ، مثلا از کودک خواسته می شود شباهت هایی بین یکسری عبارات پیدا نماید ( به طور مثال آبی و قرمز از چه نظر به هم شباهت دارند) یا از کودک خواسته می شود یکسری مکعب رنگی مانند الگویی که به وی نشان داده می شود بچیند و یا از کودک خواسته می شود معنی یکسری عبارات را بگوید و یا در مورد یکسری عبارات توضیح دهد و سایر آیتم های هوشی .

زمان انجام تست هوش وکسلر کودکان | WISC بنا به سطح توانایی کودک و سن وی متفاوت می باشد ولی عموما بین یک ساعت

تا یک ساعت و نیم طول می کشد.



آیا اینکه تست هوش کودکان در کجا و چگونه انجام شود مهم است ؟

یکی از مهمترین قسمت های تعیین ضریب هوشی | IQ انجام تست هوش و سپس تفسیر و نمره دهی آن می باشد . انجام تست هوش یکسری دستورات خاص خود را دارد که باید دقیقا هنگام انجام تست هوش در نظر گرفته شود و انجام شود و از طرفی نتایج آن باید توسط فردی که در این حیطه تخصص دارد تفسیر و جمع بندی شود ، در صورتی که اگر این تست با کمی بی دقتی و یا عدم دانش کافی انجام شود نتایج آن کاملا بدون استناد و به دردنخور می باشد .

در ضمن خیلی مهم است که قبل از تست هوش یک مصاحبه بالینی کامل با خانواده کودک انجام شود و در زمان انجام تست هم کودک کاملا هوشیار و سرحال باشد و از داروهای خواب آور یا موارد مشابه استفاده نکرده باشد.