امروز در این مقاله قصد داریم تا اختلال تعادل را به زبان ساده برای شما عزیزان توضیح دهیم و از روش های درمان آن صحبت کنیم . 

اختلال تعادل چیست ؟

اختلال هماهنگی یا کنترل عضلات سیستم حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرد در وقت راه رفتن یا برداشتن چیزی دچار مشکل می‌شود. از علائم اختلال تعادل میتوان به این اشاره کرد که می‌تواند به اشکال مختلف بر توانایی حرکتی بیمار تاثیر بگذارد و باعث بروز مشکلاتی در بلع، حرکات چشم و صحبت کردن شود.

از علل اختلال تعادل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
ضرب دیدگی و آسیب دیدگی سر یا طناب نخاعی ناشی از ضربه در حین تصادفات خودرویی یا تصادف با موتورسیکلت می‌‌تواند باعث اختلال تعادل شدید شود که به صورت ناگهانی ایجاد می‌گردد.
ضربه مغزی ناشی از تشکیل لخته خون یا خونریزی درون مغز می‌‌تواند باعث اختلال تعادل شود. هنگامی که خون‌رسانی به یک قسمت از مغز قطع می‌شود یا به شدت کاهش پیدا می‌‌کند سلول‌های مغز نمی‌‌توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند و به این ترتیب از بین می‌روند.
ابتلا به برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، بیماری سلیاک، بیماری سارکوئیدوز و سایر بیماری‌های خود ایمنی می‌‌تواند باعث آتاکسی شوند.
اختلال تعادل می‌تواند یکی از عوارض جانبی غیر شایع آبله مرغان و سایر عفونت‌های ویروسی مانند بیماری لایم یا ایدز باشد. این اختلال می‌‌تواند در مراحل پایانی بیماری که عفونت در حال از بین رفتن است ایجاد گردد اما به طور طبیعی با گذر زمان برطرف می‌شود.

کلینیک دکتر خزائی از بهترین مراکز کاردرمانی و گفتار درمانی در تهران است که شما میتوانید برای دریافت مشاوره با ما تماس حاصل کرد .

درمان اختلال تعادل میتواند به وسیله گفتار درمانی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی انجام بپذیرد.